: RFE/RL: Russian opposition picks holes in state TV 'exposé' of Navalny

10:02 Apr. 12, 2016

RFE/RL: Russian opposition picks holes in state TV 'exposé' of Navalny

Russian TV presenter Dmitry Kiselyov at the opening of "Army and Fleet" military-historical museum in Sevastopol (Crimea), July 22, 2014 (UNIAN Photo)

Russian TV acusses opposition leader in being a West's paid agent

Russian state TV says it has exposed Kremlin foe Aleksei Navalny as a paid agent of the West. Navalny and his allies in the opposition say they have exposed the program as a sloppy hit-job full of fabricated "evidence."

Watch also UT interview with a Dutch security analyst Marcel van Herpen: Counter efforts to Russia's propaganda in the E.U.

A 15-minute excerpt of what Rossia-1 television billed as a piece of investigative journalism accused Navalny of being an agent recruited by William Browder, a former investor in Russia who is now a vocal critic of President Vladimir Putin, on behalf of British intelligence.

Senior state media executive Dmitry Kiselyov included the preview of the program, which is to be broadcast in full on April 13, in his Sunday night current-affairs program Vesti Nedeli on April 10:

 

Describing the allegations as "pure fantasy," Navalny said on April 11 that he intends to file a defamation suit -- his first against a media organization. He said the program took a state-media campaign against Putin's opponents to "new heights."

The purported evidence underlying some of the assertions has drawn ridicule online, with activists and observers questioning the authenticity of what are said to be leaked MI6 and CIA documents. Among other things, they cite the suspiciously clumsy English in those texts, incongruous dates, and voices in tapped phone calls that don't sound at all like those they are alleged to be.

Read also Putin operates secret special forces across Europe – German journalist

The Rossia-1 clip features an all-star cast of Kremlin bugbears.

It begins with the late oligarch Boris Berezovsky, a onetime Kremlin insider who became one of Putin's most vocal opponents from exile in Britain.

It features Sergei Sokolov, a man the Rossia-1 excerpt says was Berezovsky's former chief security guard, saying that computer servers containing evidence incriminating Navalny -- an anticorruption crusader who is serving two suspended sentences on financial-crimes charges that rights groups and Kremlin critics say were trumped up -- were brought to Russia.

Watch also Russian anti-Putin protest draws thousands to Moscow streets

The program claims to chronicle ties between Navalny and Browder, who it asserts is a British agent code-named "Solomon," since 2007. It also says Navalny was given the code name "Freedom" and calls him a player in what it claims was a CIA operation, dubbed "Quake," that was first drafted in 1986 to "change the constitutional and political system in Eastern Europe and the U.S.S.R."

The clip goes on to say that Britain's MI6 funneled money to Navalny through the Moscow Helsinki Group, Russia's oldest human rights organization. Lyudmila Alekseyeva, its widely respected head, has strongly denied that assertion.

Full story

comments powered by Disqus

RELATED NEWS

News15:27 Dec. 4, 2016
Shootout during a Spec Op: 5 policemen dead
News16:00 Nov. 28, 2016
Suspension mechanism to be dicussed on November 29 - RFE/RL
News12:15 Nov. 25, 2016
Record number of ceasefire violations in Donbas since 2014 - OSCE
News18:40 Nov. 24, 2016
Iraq suicide attack: at least 80 killed
News18:27 Nov. 24, 2016
European Council president speaks Ukrainian at Brussels summit
Ukraine Today WEEKLY DIGEST
Subscribe to receive regular email updates about Ukraine and Eastern Europe
vk154998