: DW: Top editors leave Russian media group under alleged Kremlin pressure

20:37 May. 13, 2016

DW: Top editors leave Russian media group under alleged Kremlin pressure

Three key editors at top Russian media holding firm RBC resigned amid a flurry of probes and police raids around the company. Moscow, Russia. May, 12, 2016. (AP Photo)

RBC is known as one of Russia's few independent media outlets

Three editors at top Russian media holding firm RBC announced on Friday that they were resigning, with director Nikolay Molibog saying that they had disagreed with the management "on a number of crucial issues".

In a statement, RBC said the resignations of Elizaveta Osetinskaya, Maxim Solyus and Roman Badanin were effective immediately.

The company, whose website was ranked the most-visited news website in Russia last year, has published several disclosures about the commercial interests of people close to President Vladimir Putin.

Read also Russia an innovator of modern state propaganda

Badanin, editor of RBC's news service, told The Associate Press that he and his colleagues had resigned under pressure, including a fraud probe and police raids around the company. He said that "views on the editorial policy diverged as the company found itself under pressure".

Intelligence officers from Russia's federal security agency FSB searched the offices of RBC owner Mikhail Prokhorov just days after the media outlet published a profile of billionaire cellist Sergei Roldugin, a close friend of Putin whose name was linked to offshore accounts listed in the Panama Papers.

Law enforcement officers raided Prokhorov's Onexim group offices last month. Top investigators launched a fraud probe into the media company a few weeks later.

Read also Crimean journalists persecuted by Russia – Ukraine's delegates at UNESCO

In another move likely to have raised the Kremlin's ire, the RBC newspaper on Wednesday published an article asserting that oyster farming was about to begin near a large property in southern Russia that has been dubbed "Putin's Palace" by the media.

The Kremlin has repeatedly denied that the president is linked to the property in any way. Interfax news agency on Friday cited Kremlin spokesman Dmitry Peskov as saying that no pressure had been exerted on the editors who had resigned.

RBC is one of the few independent media outlets in Russia, and certainly among those with the widest reach. Its owner, Mikhail Prokhorov, also owns the NBA's Brooklyn Nets.

Full story

comments powered by Disqus

RELATED NEWS

News15:27 Dec. 4, 2016
Shootout during a Spec Op: 5 policemen dead
News16:00 Nov. 28, 2016
Suspension mechanism to be dicussed on November 29 - RFE/RL
News12:15 Nov. 25, 2016
Record number of ceasefire violations in Donbas since 2014 - OSCE
News18:40 Nov. 24, 2016
Iraq suicide attack: at least 80 killed
News18:27 Nov. 24, 2016
European Council president speaks Ukrainian at Brussels summit
Ukraine Today WEEKLY DIGEST
Subscribe to receive regular email updates about Ukraine and Eastern Europe
vk154998